Kâfirin Yanında Çalışmak

Elhamdülillahi Rabbil Alemin,
Salat ve selam âlemlere rahmet olan Peygamberimiz Muhammed Mustafa (sav)’e, ailesine, ashabına ve kıyamete kadar onun yolundan gidenlerin üzerine olsun.

Soru:

Kazanç elde etmek için bir Yahudi’nin yanında çalışmanın hükmü nedir? Eğer bu konuda ölçü kâfirlere yardım etmek ise bunun ölçüsü ve sınırı nedir?

Cevap:

Hamd âlemlerin rabbi olan Allah’a, salât ve selam efendimiz Rasûlullah’a, ehli beytine, ashabına ve yolunu takip eden mü’minlere olsun.

Cumhur ulema; bir Müslüman’ın kâfir bir kimsenin yanında ücretli olarak çalışabileceğini, iki şarta bağlı olarak mubah görmüşlerdir.

1-Yapılacak olan işin şeran mubah olması.

2- Yapılacak olan işin, müslüman’ı küçük düşürücü ve zelil edici bir iş olmaması. Eğer böyle bir şey söz konusu ise müslümanın kâfirin yanında çalışması haram olur.

Mesela; Müslüman bir kimsenini kâfirin yanında hizmetçi olarak çalışması caiz değildir. Çünkü böyle bir işte müslümanın zelil olma durumu vardır. İslam üstündür ve asla küfür İslamın üzerine çıkamaz.

Aslında Müslüman bir kimsenin kâfirin yanında çalışma konusunda asıl olan bu şartlar altında mübah olmasıdır.

Fakat Yahudiler günümüzde Müslümanların beldelerini ele geçirmişlerdir. Bu durumda Müslümanların üzerine vacip olan onların yanında çalışmak değil, onlarla cihad ederek Müslümanların topraklarından onları kovmaktır.

Bu halde Yahudilerin yanında çalışmak, onların Müslümanların topraklarında yeni iskân yerlerine sahip olmalarına yardımcı olmaktır. Bu nedenle Yahudilerin yanında çalışmak onlara meyletmek manasını taşır. Hatta Yahudilerin yanında, yeni yerleşim birimleri yapma veya çelik duvar yapımında çalışma gibi birebir yardımda bulunma söz konusu ise bu Yahudilerin İslam beldelerini ele geçirmede yardımcı olmak manasına geldiği için, bu Yahudilere karşı bir veladır.

Bu durumda yukarıda koşmuş olduğumuz şartlardan; haram olan bir iş olmaması” şartı yok olmaktadır. Çünkü kâfirlere karşı muvala haramdır. Tabii bu küfür küfre dahi olabilir.

Ayrıca günümüzde Yahudilerin yanında çalışmak genellikle ikinci şartından yok olmasını sebep olmaktadır. İkinci şart ise Müslüman bir kimsenin zelil ve küçük düşmemesi.

Oysa günümüzde Yahudi’nin yanında çalışmak Müslümanları zelil ve küçük düşürtmektedir.

Hâsılı kelam; günümüzde Müslümanların beldelerini ihtilal etmiş Yahudilerin yanında çalışmak haramdır. Müslüman böyle bir işe kalkışmaması gerekir.

Bu hüküm Müslüman bir kimsenin zarurete düşmedikçe ya da ölme anına gelmedikçe yapmaması gereken bir durumdur. Şayet dediğimiz durumlar söz konusu ise yani bir zaruret ve açlıktan ölme söz konusu ise başka bir iş bulamıyorsa ancak bir Yahudi’nin yanında çalıma fırsatı bulmuşsa İslam ulemasının ifade etmiş olduğu şartlar altında çalışılabilir. Zira zaruretler yasakları mübah kılar.

Fakat burada da belirtmek gerekir ki, bu çalışmış olduğu işte ileriye gitmemesi gerekir. Çünkü zaruretler miktarınca takdir olunur. Bu durumda olan bir kişi ne zaman başka bir yerde iş buldu hemen yapmış olduğu işi terk etmesi gerekir.

Allah’a hamd ve Rasûlü Muhammed’e salât ve selam olsun. Davamızın sonu âlemlerin Rabbi olan Allah’a hamd etmektir.